درختی که در جهنم میروید ...

منجی بشریت

جهان تشنه کمال اخلاق است

درختی که در جهنم میروید ...

منتظر
منجی بشریت جهان تشنه کمال اخلاق است

درختی که در جهنم میروید ...

روزی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وسلم) فرمود: خدایا منطقه شام و یمن را بر ما مبارک گردان! صحابه گفتند: منطقه نجد را چطور؟(نجد در اطراف ریاض و محل ظهور فرقه وهابیت است.) حضرت سخن قبل خود را تکرار فرمود و صحابه از نجد پرسیدند ، حضرت در مرحله سوم فرمود: در نجد زلزله ها (شاید اشاره به تزلزل عقاید مردم باشد) و فتنه ها به وقوع خواهد پیوست و شاخ شیطان از آنجا طلوع خواهد کرد.

یخرج ناس من قبل المشرق و یقرءون القرآن لایجاوز تراقیهم، یمرقون من الدین کما یمرق السهم من الرمیه ، لایعودون فیه حتی یعود السهم الی فوقه . قیل ما سیماهم . قال سیماهم التحلیق.او قال التسبید.

صحیح البخاری - کتاب التوحید - باب قراءة الفاجر والمنافق وأصواتهم و... - ح 7123

افرادی از ناحیه مشرق قیام می کنند و قرآن تلاوت می کنند و حال آنکه قرآن از گلوگاه آنان تجاوز نمی کند ( در قلب آنان تاثیر نمی گذارد) و از قرآن بهره نمی برند ، این گروه از دین خارج می شوند همان گونه که تیر از کمان خارج می شود و دیگر به طرف دین برنمی گردند مانند تیر که به سوی کمان برنمی گردد. از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم) پرسیدندکه: این فرقه چه نشانه ای دارند؟ فرمود: چهره این گروه با سرهای تراشیده مشخص می شود.

 

اکنون با توجه به مطالب فوق، به این نکات توجه فرمایید:

 

1. این روایات در معتبرترین کتاب های اهل سنت مطرح شده و در منابع اولیه شیعه وجود ندارد، در منابع ثانویه نیز به نقل از کتب اهل سنت است.[4] بنابر این، نمی توان شیعیان را متهم به جعل این روایت کرد.

 

2. اگر چه "نجد" به معنای سرزمین مرتفع است و ممکن است مناطق مختلفی از این خصوصیت برخوردار باشند، اما هرگاه از این واژه، به تنهایی و بدون وجود قرینه و نشانه ای استفاده شود، هیچ کارشناس متون تاریخی، تردیدی به خود راه نمی دهد که مراد از آن، منطقه ای در عربستان است که اکنون ریاض، پایتخت این کشور و بریده و عنیزه، دو شهری که خاستگاه اصلی وهابیت بوده در آن قرار دارد.

 

3. در برخی از روایات، منشأ این فتنه از "شرق" و برخی دیگر از "نجد" معرفی شده است، اما با نگاهی در نقشه جهان، پی خواهیم برد که منطقه نجد، دقیقاً در شرق شهر مدینه، محل سکونت پیامبر (ص) قرار دارد.

 

4. تطبیق این احادیث بر منطقه عراق صحیح نیست؛ زیرا عراق در شمال مدینه است، اگرچه کمی متمایل به شرق بوده و به عبارتی، شمال شرقی می شود، اما اگر فردی اعلام دارد که عراق در شرق مدینه است، مرتکب اشتباه شده است.

 

5. برخی از خصوصیات موجود در این روایات؛ مانند تأکید بر قرائت قرآن با لحن زیبا، اما بدون تدبّر در وهابیت وجود دارد و به همین جهت، برخی پژوهشگران معتقدند که فتنه اشاره شده، همان فتنه وهابیت است.

 

خلاصه؛ پاسخ نهایی ما به پرسشتان، آن است که با این که شواهد و قرائنی بر انطباق این روایات بر فتنه ناشی از ظهور وهابیت وجود دارد، اما نمی توان به صورت قطعی و صد در صد به چنین موضوعی معتقد بود و شاید این روایات، مرتبط با فتنه ای باشد که هنوز اتفاق نیفتاده است.

 

 


[1] صحیح بخاری، ج 2، ص 23، دار الفکر، بیروت، بی تا؛ "ذَکَرَالنَّبِیُّ ص: اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی شَأْمِنَا،اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی یَمَنِنَا. قَالُوا: وَفِی نَجْدِنَا. قَالَاللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی شَأْمِنَا، اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِییَمَنِنَا. قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَفِی نَجْدِنَا؟ فَأَظُنُّهُ قَالَ فِیالثَّالِثَةَ: هُنَاکَ الزَّلاَزِلُ وَالْفِتَنُ، وَبِهَا یَطْلُعُ قَرْنُالشَّیْطَانِ".

[2] ابن حجر العسقلانی، مقدمة فتح الباری، ص 168، دار المعرفة للطباعة و النشر، بیروت، بی تا.

[3]صحیح بخاری، ج 8، ص 218؛ "قال: یخرج ناس من قبل المشرق و یقرؤن القرآن لا یجاوز تراقیهم ....سیماهم التحلیق".

[4] محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 10، ص 207، ح 11867، مؤسسة آل البیت، قم، 1408 هـ ق.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: درخت زقوم شاخ شیطان وهابیتروایت پیامبر در مورد وهابیتشهر نجد درعربستان

تاريخ : شنبه 25 مهر 1394 | 17:19 | نویسنده : منتظر |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.